LYSEON VERKKOLEHTI LINKKI

Iisalmen lyseon verkkolehti Linkki kertoo Iisalmen lyseon ajankohtaisista tapahtumista ja projekteista.

Erasmus+ GoGreenGreat- hankematka Sardiniaan 21.5.-26.5.2023

Kesäloma jo häämöttää ja lukuvuoden päätteeksi lyseolta lähti pienehkö seurue Erasmus+- tapaamiseen Italian Sardiniaan.

Matkalla mukana opettajat Heidi Martikainen ja Marjo Määttänen sekä opiskelijat Anni Partanen, Anni

Tapaninen ja Krista Vainikainen

SU-MA

Su 21.5.

Lähdimme matkaan aamulla aikaisin kohti Kuopiota, josta hyppäsimme junaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Junamatkan jälkeen edessä olikin muutaman tunnin odotus Helsinki-Vantaan lentoasemalla, josta sitten oli tarkoitus jatkaa Suomesta Rooman kautta Sardinian saarelle.  Ensimmäinen kahdesta lennosta olikin lento Roomaan, jossa melko pikaisesti vaihdoimme konetta kohti Sardiniaa, tarkemmin kohti saaren pääkaupunkia Cagliaria. Cagliariin saavuttuamme suuntasimme suoraan majoituspaikallemme nukkumaan. Meille oli vuokrattu oma huoneisto kävelymatkan päässä kaupungin ytimestä.

Tietoa Cagliarista:

Cagliari sijaitsee Sardiniassa, joka on iso saari keskellä Välimerta. Cagliari on Sardinian hallinnollisen alueen pääkaupunki ja alueella asuu 150 000 asukasta. Turismi on yksi suurimmista elinkeinoista, joskin historialliset alueet ovat vähemmän korostettuja kuin kauniit rannat.

Ma 22.5

Maanantaiaamuna herätyksen ja aamupalan jälkeen otimme junan Decimomannuun, jossa projektissa mukana oleva koulu sijaitsi. Matka-aika oli noin puoli tuntia, jonka jälkeen kävelimme juna-asemalta koululle. Aloitimme projektityöskentelyn esittelemällä itsemme ja muutama osallistujamaa kertoikin, millaisia kaupunkiviljelyksiä he olivat tehneet. Tämän jälkeen jakauduimme ryhmiin, joissa suunnittelimme, miten koulun pihaa voitaisi piristää käyttäen apuna 5D Planner -sovellusta. Projektityöskentelyn jälkeen kävimme yhdessä syömässä ja palasimme takaisin Cagliariin lepämään hetkeksi ennen illan yhteistä ohjelmaa.

Illalla ohjelmassa olikin turistibussikierros Cagliarissa, jonka aikana saimme hieman tietoa kaupungin historiasta ja erilaisista turistikohteista. Bussikierros vei meidät yhdelle alueen rannoista, jonka läheisyydessä sijaitsi myös flamingojen suojelusalue. Tästä kierroksemme jatkui historialliselle alueelle ja yhdelle kaupungissa olevista korkeimmista kukkuloista, josta avautui kauniit näkymät vanhalle ja uudelle puolelle Cagliaria. Turistikierroksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa, ja vietimmekin loppuillan tutustuen kaupungin keskeisiin paikkoihin.

TI-KE

Ti 23.5.

Tiistaiaamuna lähdimme taas kouluun junalla. Koulussa teimme ryhmissä erilaisia tehtäviä. Osa oppilaista maalasi eurolavoja, joihin myöhemmin istutettiin kasveja. Osa teki makrameetyönä amppeleita, jotka ripustettiin opettajanhuoneeseen. Koulupäivän jälkeen loppupäivä oli omaa vapaa-aikaa. Tiistai oli lämmin päivä, joten päätimme lähteä rannalle. Menimme sinne bussilla, mikä onnistui yllättävän hyvin. Rannalla oli tuulista, mutta silti yksi meistä uskaltautui uimaan. Rannalla kävimme myös aasialaisessa ravintolassa.

Ke 24.5.

Keskiviikkona koululla istutimme kasveja ja laitoimme niitä koulun seinille. Koulupäivän jälkeen italialaiset oppilaat veivät meidät yhdessä syömään ravintolaan. Kävimme keskiviikkona myös shoppailemassa Cagliarin kauppakaduilla.

Istituto de Matteo: Descimomannun koulun sisäänkäynti – puu maalattiin projektiviikolla

TO-PE

Torstai 25.5.

Kävimme torstaina retkellä ” Sgaravatti Mediterranea” nimisessä kukkapuutarhassa vierailulla. Näimme siellä paljon erilaisia kasveja ja kukkia ja opimme millainen kasvisto Sardinian alueella kasvaa. Näimme myös bussissa sinne ja sieltä pois tullessa upeita vuoristomaisemia. Sitten kävimme ”Acqua Durchi Chia” -rannalla jossa näimme lisää upeita maisemia ja kirkasta sinistä merivettä. Torstain kohokohta oli kuitenkin ”Zuddas” -luolalla vierailu. Tippukiviluolan näkeminen oli upea kokemus ja saimme siellä hyvän oppaan, joka kertoi meille kaikenlaista eri kivistä ja muodostumista. Kävimme ennen luolakäyntiä syömässä porukalla luolan lähellä olevassa ravintolassa, mikä oli hyvä mahdollisuus tutustua toisiin oppilaisiin. Torstai-iltana saimme vielä viettää vapaa aikaa Suomen porukan kanssa kiertelemällä erilaisissa kaupoissa Cagliarin keskustassa.

Perjantai 26.5.

Perjantaiaamuna lähdimme aikaisin aamulla lentokentälle paluulennolle Suomeen. Pitkästä paluumatkasta huolimatta kaikki sujuin hyvin ja pääsimme turvallisesti kotiin 😊