Teemaopinnot ovat valtakunnallisia syventäviä kursseja, jotka yhdistävät eri tiedonaloja. Niiden tavoitteena on, että opiskelija hahmottaa, miten eri oppiaineet täydentävät toisiaan muodostaen laajempia kokonaisuuksia. Vuonna 2021 käyttöön otettava opetussuunnitelma tuo samanlaista oppiaineita yhdistelevää ajattelutapaa myös pakollisiin kursseihin. Tulevaisuudessa lukioissa voidaan opiskella esimerkiksi äidinkieltä ja psykologiaa yhdessä tai vaikkapa kuvataidetta, historiaa ja liikuntaa laajemman kokonaisuuden ympärille rakennettuna kokonaisuutena.
MBK1-kurssin suunnittelu on ollut pitkä prosessi. Ajatus mikrobeista kurssin aiheena tuli toiselta opettajalta, Sara Niiniltä. ”Oli tosi kivaa, kun Pylkkösen Heini innostui kokonaisen integroivan kurssin tekemisestä!” Niini kertoo.
Kurssilla haluttiin painottaa kokeellisuutta. Teemakurssien tavoitteena onkin, että opetus on ongelmaratkaisukeskeistä. Opiskelija pääsee etsimään tietoa, analysoimaan ongelmia ja miettimään erilaisia toimintatapoja ja niiden hyödyllisyyttä.
Niini kertoo etäopetukseen siirtymisen muuttaneen kurssin suunnitelmia: ”Alun perin ideana oli tehdä ympäristön mikrobien biologisia ja kemiallisia tarkasteluja ja määrityksiä, mutta korona pisti kaiken uusiksi. Piti soveltaa uudet työt, koska mitään kemiallisia titrauksia ym. määrityksiä ei kotona voi tehdä. Lisäksi kurssin alussa ympäröivät järvet ja maa oli vielä jäässä, mikä rajoitti töiden suunnittelua.”
Ennen kurssin alkua opiskelijat hakivat koululta kassillisen tarvikkeita kokeiden suorittamiseen. Mukana oli mm. mikroskooppi, pipettejä, steriilejä valettuja bakteerikasvatusmaljoja ja erilaisia välineitä pH:n mittaukseen.
MBK1-kurssilla tutkittiin mm. sitä, miten paljon eri mikrobeja on eri pinnoilla. Lisäksi keskityttiin ruokien mikrobeihin: kotikeittiöissä tehtiin niin jogurttia, viiliä, hapankaalia kuin simaakin. Lisäksi tutkittiin, mitkä aineet vähentävät mikrobien lisääntymistä. Loppukurssista päästiin tutkimaan myös ympäristöä: maaperästä ja ympäröivistä vesistöistä otettiin erilaisia näytteitä.
Kurssille osallistuu tänä keväänä 10 opiskelijaa. Liisa Ryhänen ja Niina Partanen kertovat valinneensa kurssin, koska molemmat oppiaineet kiinnostavat ja kurssi vaikutti kuvauksen perusteella erilaiselta perinteisiin kursseihin verrattuna.
Niinan mielestä kurssi on ollut mielenkiintoinen: ” On ollut mukavaa tehdä erilaisia töitä ja tutkimuksia kotiympäristössä. Sai esimerkiksi tutkia kotipihan maata ja lähijärven vettä. Tykkäsin eniten mikrobien kasvatustyöstä, koska oli mielenkiintoista seurata niiden kasvua ja leviämistä.”
Liisan mielestä kurssi on ollut hyödyllinen: ”Monesta eri aiheesta löytää näkökulman sekä kemiasta että biologiasta ja aineet täydentävät toisiaan. Kurssin aikana on nähnyt konkreettisesti, miten eri kemian ja biologian aiheet näkyvät laajasti ympäristössä.” Niinan mielestä kurssista on saanut apuja myös ylioppilaskokeeseen, sillä kokeissa voi olla tehtäviä, joissa on hyötyä muiden oppiaineiden sisällöistä.
Niina tiivistää vielä tuntemuksensa kurssista: ”Oli tosi ihana kurssi. Kiitos opettajille, että se saatiin järjestettyä. Jos kurssia järjestetään jatkossakin, suosittelen ehdottomasti sitä muillekin. Kurssi oli mukava piristys kevääseen ja sai ajatukset välillä pois muista aineista ja niiden tehtävistä.”
Kurssista kerrottiin Iisalmen Sanomien sunnuntain 10.5. lehdessä.
Mirka Oinonen
Kuvat: Helmi Kiiskinen ja Niina Partanen