Opetushallituksen nettisuvut kertovat opiskelijakunnan toiminnasta
seuraavaa: "Opiskelijakunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden
yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista sekä kehittää
opiskelijoiden ja koulutuksen järjestäjän välistä yhteistyötä. Opiskelijakunnat
myös valmistavat opiskelijoita
aktiiviseen ja kriittiseen kansalaisuuteen."
Millaista lyseon oppilaskunnan hallituksen toiminta on käytännössä?
Hallituslaiset kuvasivat toimintaansa pienen kyselyn avulla.
Miksi
opiskelijakunnan toiminta on mielestäsi tärkeää?
”Oppilailla on hyvä mahdollisuus vaikuttaa sitä kautta koulun toimintaan ja
asioihin”, Noora Penttonen, yksi ryhmän somevastaavista, kommentoi.
”Pääsee toimimaan mukavassa porukassa. Saa vaikuttaa: luulen, että moni ei
tiedostakaan, kuinka paljon opettajat ovat mukana kokouksissa, ja oikeasti
haluavat kuulla myös opiskelijoiden mielipiteitä!” Iida Snellman, vararahastonhoitaja,
selvittää omaa näkemystään.
”Koulusta saadaan niin sanotusti enemmän oppilaiden näköinen. Oppilaat
pääsevät vaikuttamaan siihen, millaista toimintaa koulussa on ja miten koulusta
saataisiin mieluisampi”, Julia Hakola vastaa.
Mitkä
mielestäsi ovat opiskelijakunnan hallituksen tärkeimmät tehtävät?
”Ryhmäyttää lukiolaisia!” Siiri Antikainen, rahastonhoitaja kommentoi.
”Opiskelijakunnan tärkein tehtävä on toimia koulun oppilaiden äänenä koulun
henkilökunnalle ja siten päästä vaikuttamaan oppilaita koskeviin asioihin. Myös
yleisen hyvinvoinnin ja viihtyvyyden lisääminen on tärkeää”, Sara Lenruth,
hallituksen varasihteeri, kiteyttää. Janiina Kaasinen, hallituksen
puheenjohtaja muistuttaa, että myös erilaisten tapahtumien järjestäminen kuuluu
oppilaskunnan hallitukselle.
Kaikissa hallituksen jäsenten vastauksissa tulee selväksi, että
opiskelijoiden mahdollisuus vaikuttaa koulun arkeen koetaan opiskelijakunnan
tärkeimmäksi tehtäväksi.
Millaisia
tavoitteita sinulla on opiskelijakunnan hallituksen toiminnassa?
Hallituksen jäsenten vastauksista painottuu kolme eri asiaa: aktiivinen
toimiminen, vaikuttaminen ja oppilaiden viihtyminen. Esimerkiksi Siiri Antikaisen mielestä on
tärkeää ”olla mukana toiminnassa ja auttaa parhaansa mukaan kaikkia”.
Julia Hakolan mukaan viihtyvyyttä lisäävät mukavat tapahtumat koulussa.
Samoilla linjoilla on myös Ada Kaurala, joka haluaa edistää jokaisen
viihtyvyyttä koulussa.
Marja-Liisa Kotilainen painottaa vaikuttamista
vastauksessaan: "Tavoitteenani on viedä opiskelijoiden toiveita eteenpäin
ylemmälle taholle, jotta nuorille tulisi tunne, että heitä kuunnellaan."
Mikä on
ollut hallituksen toiminnassa mukavinta/haastavinta?
"Mukavinta on hyvä yhteishenki!" Kiia Vehviläinen kommentoi
kyselyssä.
Myös erilaiset tapahtumat ja mahdollisuus vaikuttaa mainitaan usein
mielenkiintoisimpina toimintamuotona. ”Mukavaa on ollut, että olemme päässeet
vaikuttamaan koulussa. Myös teemapäivien järjestäminen on kivaa!” Julia Hakola
kirjoittaa.
Millainen on
hyvä hallituksen jäsen?
Hallitusten jäsenten vastauksissa korostuu aktiivisuus ja motivoituneisuus,
mutta listaan kuuluu myös muita ominaisuuksia, kuten rohkeus, kyky esittää
mielipiteensä ja luovuus.
Mitä muuta
haluaisit kertoa verkkolehden lukijoille?
"Oppilaskunnassa on kivaa! Oppilaskunnanhallitus tekee paljon ns.
näkymätöntä hyvää työtä!" toteavat useat hallituksen jäsenet
vastauksissaan.
"Nuorten asioihin paras asiantuntija on itse nuori. Hallituksen avulla
saamme nuorten äänen kuuluviin", Marja-Liisa Kotilainen painottaa vielä
kerran.
Viimeisenä jäsenet vielä mainostavat: "Hallitus vaihtuu tammikuussa!
Nyt on mahdollisuus päästä vaikuttamaan!”