LYSEON VERKKOLEHTI LINKKI

Iisalmen lyseon verkkolehti Linkki kertoo Iisalmen lyseon ajankohtaisista tapahtumista ja projekteista.


Lyseopäivä 2020


KEVÄÄN VIIMEISET PÄIVÄT

Vaikka korona eristikin meidät koteihimme, lyseopäivänä nähtiin ihanaa yhteisöllisyyttä. Lyseopäivä järjestetään aina viimeisenä arkipäivänä ennen kevätjuhlapäivää. Opiskelijakunnan hallitus oli jälleen miettinyt kivaa yhdessä tekemistä – tällä kertaa etäyhteyksien välityksellä.


Lyseopäivän aloitti pitkä ryhmänohjaustuokio, jossa käytiin läpi lukuvuosipalaute. Lisäksi pohdittiin kulunutta kevättä ja katsottiin vähän tulevan syksyn muutoksia.



Ryhmänohjaustuokion jälkeen opiskelijat ja opettajat kokoontuivat yhteiseen tiimiin. Opettajat avasivat valokuva-arkistonsa ja esittelivät itselleen rakkaan lapsuus- tai nuoruusmuiston. Opiskelijat olivat saaneet arvuutella valokuvien opettajia opiskelijakunnan hallituksen Instagram-tilillä. Osa opettajista oli selkeästi tunnistettavissa, mutta osa kuvista aiheutti hymyn kareita ja yllättyneitä kohahduksia kotikatsomoissa.

Kuka opettaja on kuvassa? 


Kuvien esittelyjen jälkeen osallistujat jakaantuivat eri teematiimeihin. Yhdellä kanavalla leivottiin, toisella pelailtiin erilaisia pelejä ja kolmannessa sai osallistua joogatunnille.


Etäopetuksen aikana videokokouksissa on vilahdellut erilaisia karvakorvia. Nyt lemmikeille oli varattu kokonaan oma kanavansa, jossa lemmikit pääsivät kameran eteen ihan luvan kanssa. Lemmikkitiimi olikin yksi lyseopäivän suosikeista!



Kiitos opiskelijakunnan hallitukselle ohjelman järjestämisestä!

Tapauksekas lukuvuosi!



Lukuvuosi 2019–2020 alkaa olla lopuillaan. Lukuvuoteen on mahtunut niin Erasmus-projektia, päätös viisijaksoon siirtymisestä ja kevään poikkeuksellinen etäopetusjakso!



Elokuussa opiskeluja aloitettiin uusien naapureiden kanssa: lyseon päärakennuksen alakertaan muutti osa Kilpijärven koulusta. Aluksi yhteiselo mietitytti: miten lukiolaiset ja pienet alakoululaiset sopisivat samoihin tiloihin? Vuosi on osoittanut, että yhteiselo on ollut vaivatonta. Hyvin suunniteltu remontti ja sisäpihan rajaaminen vain alakoulun välituntialueeksi ovat mahdollistaneet sen, että lyseon arki on muuttunut hyvin vähän. Vain silloin tällöin lasten iloinen nauru ja vaimea nokkahuilun soitto ovat kaikuneet lukion käytävillä.



Syksyn ruskaa, kansainvälisyyttä ja juhlallisuuksia
Opiskelu ei rajoitu vain luokkahuoneeseen. Hyvä esimerkki tästä on lyseon metsävaelluskurssi: syyskuussa joukko opiskelijoita tutustui rehtorin johdolla Kolin kansallismaisemiin. Jo perinteeksi muodostunut metsävaelluskurssi innostaa nuoria luonnossa liikkumiseen.
Marraskuun alussa Erasmus+ A.R.T.I.S.A.N.S. -projekti jatkui. Pieni ryhmä opiskelijoita vieraili Espanjan Alicantessa. Matkan aikana nuoret tutustuivat paikallisiin käsityötaitoihin. Keväälle suunniteltu vierailu Irlannin pääkaupunkiin, Dubliniin, peruuntui. Onneksi matka siirtynee ensi lukuvuodelle!
Marraskuun viimeisenä päivänä juhlittiin syksyn ylioppilaita. Lakkiaan juhli kahdeksan ylioppilasta. Juhlapuheessa korostettiin paikallisten yritysten menestystä, juhlistettiin itsenäistä Suomea ja virittäydyttiin lähestyvän joulun tunnelmiin.



Helmojen hulmahduksia ja riehakkaita hyvästejä
Tänä vuonna Iisalmen lyseossa juhlittiin perinteisiä vanhojentansseja ja penkkareita viikkoa aikaisemmin kuin edellisinä vuosina. Syy tähän on ylioppilaskokeiden keskittäminen pelkästään maaliskuulle, minkä vuoksi monessa lukiossa lukulomalle siirrytään aikaisemmin kuin ennen. Samalla kevään juhlallisuudet ovat aikaistuneet.

Tanssit olivat jälleen tyylikäs kokonaisuus! Eino Säisä -salissa pyörähdeltiin eri tanssien tahdissa.



Penkkareissa viimeisen vuosikurssin opiskelijat jättivät riehakkaat jäähyväisensä koulun puisille penkeille.




Muutoksia, muutoksia

Uusi opiskelijakunnan hallitus valittiin tammikuussa. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin toisen vuosikurssin opiskelija Viivi Uusimäki. Iisalmen lyseossa on aktiivinen opiskelijakunnan hallitus, joka osallistuu monin tavoin lyseon arjen toteuttamiseen.  


Ensi lukuvuonna opiskelun rytmitys muuttuu, kun Iisalmen lyseo siirtyy kuusijaksojärjestelmästä viiteen jaksoon. Uudessa jaksorytmissä opiskelijalla on enemmän aineita yhdessä jaksossa, mutta aikaa oppia ja omaksua asioita on enemmän. Koeviikkoja lukuvuoteen tulee yksi vähemmän. Ensi vuonna nautitaan myös kahden viikon joululomasta!



Lukion uuden opetussuunnitelman perusteet julkaistiin loppuvuodesta 2019. Opettajat ovat aloittaneet ahkerasti opetussuunnitelmatyötä, joka jatkuu vielä ensi syksynä. Kurssit ovat muuttumassa moduuleiksi, oppimäärän laajuus opintopisteiksi. Opiskelija voi valita eri oppiaineita yhdistäviä opintojaksoja ja arviointimenetelmiin on tulossa muutoksia. Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2021.
Terveystiedon LOPS 2019 -tukimateriaali | Opetushallitus


Kokeellisuutta ja mielenkiintoisia vierailuja

Tänä keväänä opiskelijoilla on mahdollista kokeilla kahta oppiainetta, biologiaa ja kemiaa, yhdistävää kurssia. Mikrobien biologiaa ja kemiaa -kurssilla opiskelijat ovat päässeet kokeilemaan havainnollistavia töitä. Tämän mielenkiintoisen kurssin suunnittelusta ja toteutuksesta ovat vastanneet opettajamme Heini Pylkkönen ja Sara Niini. Kurssin toteutuksesta ja opiskelijoiden kokemuksista kirjoitettiin Iisalmen Sanomissa 10.5.



Kokeellisuus on osana eri oppiaineiden peruskursseja, esimerkiksi kemiassa. Tämän lisäksi syksyllä opiskelijat pääsivät kokeilemaan ohjelmointia Buutti Oy:n, Oulun yliopiston ja Fab Lab Oulun järjestämässä työpajassa. Myös opinto-ohjauksen korkeakouluvierailuilla opiskelijat ovat käytännönläheisesti päässeet tutustumaan eri koulutusaloihin ja ammatteihin. Mielenkiintoisia vierailuja on tehty muillakin kursseilla, esimerkiksi BI6-kurssilla!





Vierailujen lisäksi olemme saaneet lukuvuoden aikana nauttia mielenkiintoisista vierailijoista. Lokakuussa koululla vieraili kaksi suomalais-ugrilaista some-tähteä, jotka kertoivat suomen sukukielistä marista ja udmurtista. Marraskuussa opiskelijat pääsivät kuuntelemaan Perttu Pölösen pitämää tulevaisuusluentoa. Tammikuussa puolestaan Euroopan unionin talous- ja sosiaalikomitean jäsen Pirkko Raunemaa luennoi työstään Iisalmi-salissa. Hänen vierailunsa liittyi Brysselissä järjestettävään Euroopan talous- ja sosiaalikomitean ilmastoa käsittelevään nuorisotapahtumaan, johon Iisalmen lyseon kolme opiskelijaa valittiin edustamaan Suomea. Vaikka tapahtuma tältä keväältä peruuntuikin, iisalmelaiset nuoret osallistuvat tapahtumaan ensi vuonna.

Perttu Pölönen

Pirkko Raunemaa
Korona ja etäopetus
Tämän kevään suurin puheenaihe, korona, vaikutti myös lyseon arkeen. Etäopetukseen siirryttiin keskiviikkona 18.3. Etäopetusaikana opetusta on jatkettu videokokousten välityksellä. Etäopetuskyselyn perusteella olemme onnistuneet ihan mukavasti näissä poikkeusoloissa! 


Tämän kevään kokelaille korona-aika on tuonut erilaiset haasteensa. Maaliskuussa kirjoitusaikataulua tiivistettiin siten, että reaalikokeiden päivämäärät muuttuivat. Tämä laittoi monen lukusuunnitelmat ja kokeisiin valmistautumisen uusiksi. Kirjoituksia jouduttiin tänä keväänä järjestämään myös uusissa tiloissa, sillä alasali on alakoululaisten käytössä. Hajumuistoksi opiskelijoille jäänee käsidesin tuoksu, joka leijui ilmassa heti salin ovella.



Myös kevään 2020 ylioppilaiden valmistujaispäivä on lukion historiassa hyvin poikkeuksellinen. Koronarajoitukset kieltävät isojen joukkotapahtumien järjestämisen, joten ylioppilasjuhlatkin päätyivät peruttujen tapahtumien listalle. Tuoreet ylioppilaat saavat todistuksensa postitse. Juhlia vietetään 29.8.2020, mikäli koronatilanne on sellainen, että saamme jälleen kokoontua suurella joukolla. 

Lukuvuoden päätös


Lyseopäivää vietetään tänä vuonna netin välityksellä. Opiskelijakunnan hallitus on suunnitellut ohjelmaa, johon jokainen voi osallistua. Kevään päättäminen tapahtuu myös tänä vuonna etänä. Palaamme niihin tunnelmiin lauantaina.






Mirka Oinonen
Maria Markkanen

Mikrobien salainen maailma avautuu kemian ja biologian yhteiskurssilla

Tänä keväänä opiskelijoilla on ollut hieno mahdollisuus tutustua mikrobeihin kemiaa ja biologiaa yhdistävällä teemakurssilla. Lukuvuosikalenterissa kurssia kuvataan mielenkiintoisesti näin: ”Maailma on mikrobien, mutta tiedätkö niistä paljoakaan? Mikrobien maailma on kiehtova – mikrobit vaikuttavat jokaisen elämään. Ympäristömme kuhisee mikrobeja ja sinussakin on niitä miljardeja.”


Teemaopinnot ovat valtakunnallisia syventäviä kursseja, jotka yhdistävät eri tiedonaloja. Niiden tavoitteena on, että opiskelija hahmottaa, miten eri oppiaineet täydentävät toisiaan muodostaen laajempia kokonaisuuksia. Vuonna 2021 käyttöön otettava opetussuunnitelma tuo samanlaista oppiaineita yhdistelevää ajattelutapaa myös pakollisiin kursseihin. Tulevaisuudessa lukioissa voidaan opiskella esimerkiksi äidinkieltä ja psykologiaa yhdessä tai vaikkapa kuvataidetta, historiaa ja liikuntaa laajemman kokonaisuuden ympärille rakennettuna kokonaisuutena.

MBK1-kurssin suunnittelu on ollut pitkä prosessi. Ajatus mikrobeista kurssin aiheena tuli toiselta opettajalta, Sara Niiniltä. ”Oli tosi kivaa, kun Pylkkösen Heini innostui kokonaisen integroivan kurssin tekemisestä!” Niini kertoo.


Kurssilla haluttiin painottaa kokeellisuutta. Teemakurssien tavoitteena onkin, että opetus on ongelmaratkaisukeskeistä. Opiskelija pääsee etsimään tietoa, analysoimaan ongelmia ja miettimään erilaisia toimintatapoja ja niiden hyödyllisyyttä.

Niini kertoo etäopetukseen siirtymisen muuttaneen kurssin suunnitelmia: ”Alun perin ideana oli tehdä ympäristön mikrobien biologisia ja kemiallisia tarkasteluja ja määrityksiä, mutta korona pisti kaiken uusiksi. Piti soveltaa uudet työt, koska mitään kemiallisia titrauksia ym. määrityksiä ei kotona voi tehdä. Lisäksi kurssin alussa ympäröivät järvet ja maa oli vielä jäässä, mikä rajoitti töiden suunnittelua.”

Ennen kurssin alkua opiskelijat hakivat koululta kassillisen tarvikkeita kokeiden suorittamiseen. Mukana oli mm. mikroskooppi, pipettejä, steriilejä valettuja bakteerikasvatusmaljoja ja erilaisia välineitä pH:n mittaukseen.


MBK1-kurssilla tutkittiin mm. sitä, miten paljon eri mikrobeja on eri pinnoilla. Lisäksi keskityttiin ruokien mikrobeihin: kotikeittiöissä tehtiin niin jogurttia, viiliä, hapankaalia kuin simaakin. Lisäksi tutkittiin, mitkä aineet vähentävät mikrobien lisääntymistä. Loppukurssista päästiin tutkimaan myös ympäristöä: maaperästä ja ympäröivistä vesistöistä otettiin erilaisia näytteitä.




Kurssille osallistuu tänä keväänä 10 opiskelijaa. Liisa Ryhänen ja Niina Partanen kertovat valinneensa kurssin, koska molemmat oppiaineet kiinnostavat ja kurssi vaikutti kuvauksen perusteella erilaiselta perinteisiin kursseihin verrattuna.

Niinan mielestä kurssi on ollut mielenkiintoinen: ” On ollut mukavaa tehdä erilaisia töitä ja tutkimuksia kotiympäristössä. Sai esimerkiksi tutkia kotipihan maata ja lähijärven vettä. Tykkäsin eniten mikrobien kasvatustyöstä, koska oli mielenkiintoista seurata niiden kasvua ja leviämistä.”


Liisan mielestä kurssi on ollut hyödyllinen: ”Monesta eri aiheesta löytää näkökulman sekä kemiasta että biologiasta ja aineet täydentävät toisiaan. Kurssin aikana on nähnyt konkreettisesti, miten eri kemian ja biologian aiheet näkyvät laajasti ympäristössä.” Niinan mielestä kurssista on saanut apuja myös ylioppilaskokeeseen, sillä kokeissa voi olla tehtäviä, joissa on hyötyä muiden oppiaineiden sisällöistä.

Niina tiivistää vielä tuntemuksensa kurssista: ”Oli tosi ihana kurssi. Kiitos opettajille, että se saatiin järjestettyä. Jos kurssia järjestetään jatkossakin, suosittelen ehdottomasti sitä muillekin. Kurssi oli mukava piristys kevääseen ja sai ajatukset välillä pois muista aineista ja niiden tehtävistä.”

Kurssista kerrottiin Iisalmen Sanomien sunnuntain 10.5. lehdessä.

Mirka Oinonen
Kuvat: Helmi Kiiskinen ja Niina Partanen

Poikkeavaa opetusta poikkeusoloissa



Kevät 2020 jää varmasti niin opiskelijoiden kuin opettajienkin mieleen. Koronahuhuista keskusteltiin jo tammikuussa opettajainhuoneessa ja koulun käytävillä, mutta viruksen rantautumista Iisalmeen ei pidetty todennäköisenä. Lomalle lähdettiin varovaisin mielin, sillä Italian kasvavat tartuntamäärät olivat jo iltauutisten pääaiheina. Ensimmäinen koulutyöhön liittyvä muutos ilmoitettiin perjantaina 13.3., kun jäljellä olevien ylioppilaskokeiden aikataulua päätettiin tiivistää. Maanantaina 16.3. puolestaan ilmoitettiin, että kaikki Suomen koulut siirtyvät etäopetukseen 18.3. alkaen. Alkoi valmistautuminen etäopetukseen.




Lähtökohta Iisalmen lyseossa oli hyvä, sillä kaikilla opettajilla ja opiskelijoilla oli tarvittavat laitteet etäopetukseen siirtymiseen. Ensimmäisten viikkojen työpäivät venyivät pitkiksi opettajien miettiessä, miten oppitunnit olisi parasta toteuttaa. Alussa etäopetus tuntui työläältä niin opiskelijoista kuin opettajistakin, mutta viikkojen kuluessa kursseilla on löydetty toimivia tapoja toimia etänä.



Alussa opiskelijat kokivat, että kotitehtäviä tuli normaalia enemmän. Tarkkana piti olla, oliko tunti Teamsissa, Zoomissa vai Discordissa. Kurssipalautteiden perusteella monesta tuntui, että valmistautuminen ensimmäiseen etäkoeviikkoon jäi vähäiseksi, sillä kurssitehtävät veivät kaiken vapaa-ajan. Opiskelijoille ja huoltajille suunnatussa etäopetuskyselyssä tuli esille se, että vaikka kotitehtävämäärät ovat tasoittuneet, on työmäärä silti tuntunut monesta suuremmalta kuin lähiopetuksessa.




 Oppitunnit on poikkeusoloista huolimatta pääsääntöisesti järjestetty lukujärjestyksen mukaisesti. Livetuntien aikana on ollut normaaleja oppitunteja, tehtäviä on saanut tehdä ryhmässä ja itsenäisesti. Opettajalta on voinut kysyä neuvoja ja apuja niin yhteisesti kuin yksityisviestilläkin. Etäopetuksen aikana on kuitenkin kaivattu vaivatonta ja arkista vuorovaikutusta opettajan kanssa: lähiopetuksessa tulee helpommin kysyttyä opettajalta enemmän tarkennuksia ja neuvoja.


 Etäopetuskyselyn perusteella olemme onnistuneet hyvin etäopetuksen järjestämisessä. Opettajat ovatkin hienosti ottaneet vastaan heille heitetyn haastaan: turhaan ei puhuta digiloikasta! Monen opiskelijan arkea on helpottanut se, että pitkien koulumatkojen sijaan on voinut osallistua suoraan aamupalapöydästä. Osa on kokenut voivansa keskittyä kotona paremmin. Etätyö on myös opettanut oman työn jaksotusta ja vastuun kantamista, mistä on hyötyä jatko-opinnoissa ja työelämässä.

 Perusopetus siirtyy takaisin lähiopetukseen torstaina 14.5. Iisalmessa lyseon etäopetuksen jatkumisesta päätetään kaupunginhallituksen kokouksessa. Etäopetuskyselyn mukaan melkein 90% kyselyyn vastanneista opiskelijoista toivoisi etäopetuksen jatkuvan kesälomaan saakka. Osaa vastanneista mietityttää sairastumisen mahdollisuus, osa pitää etäopetuksen tuomasta vapaudesta.


 Etäopetus muuttaa varmasti opetusta pysyvästi. Ehkä tulevaisuudessa lukiot tekevät enemmän yhteistyötä harvoin toteutuvien kurssien kanssa, kun välineet ja ohjelmat verkon välityksellä tapahtuvaan oppimiseen ja opettamiseen ovat jo olemassa. Palautteen perusteella moni opiskelija myös toivoo, että hyväksi havaitut käytänteen siirtyisivät myös lähiopetukseen. Erityisesti opetusvideoita toivotaan lähiopetuksen rinnalla.

Maaliskuun lopussa ÄI3-kurssilla kirjoitettiin karanteenirunoja. Tässä erään opiskelijan ajatuksia:

Näen ikkunasta pensaan

Näen ikkunasta naapurin talon

Näen neulaset pensaassa

Näen ikkunan ruskeat reunukset

Ulkona on harmaa kesäpäivä, vaikka on vasta maaliskuu

Katson ikkunasta ulos neljän seinän sisältä

Olen saippuakuplassa


Teksti: Mirka Oinonen
Kuvat: Maria Markkanen